Hoe weet je of je een foto mag gebruiken op je website?
Enige tijd geleden kreeg ik een mail van Wenda Kielstra van Consumatics waarin ze me stuurde: ”hey Jelle, ik kom jou ook overal tegen!” Met daarbij een linkje naar een website. Ik klikte op die site en zag tot mijn verbazing dat daar groot een foto op stond met mijn gezicht er op. Het betrof een foto waarbij ik iemand zijn roze bril afzet. Een foto die ik gemaakt heb voor een pagina op mijn eigen site.
Geen toestemming gevraagd
Deze gebruiker had mijn niet om toestemming gevraagd deze foto te publiceren. Die toestemming zouden ze ook niet gehad hebben aangezien het artikel onder de foto ging over “Blije Eikels”. Niet direct een (H1) titel waar ik mee geassocieerd hoef te worden. Kortom: Deze eikel werd niet heel blij. Zeker niet toen ik zag dat de auteur van het artikel zelf ook een site bleek te hebben waar dit artikel ook was geplaatst. (Dat dit duplicate content is in de ogen van Google en dat dat voor de score in Google niet per sé heel gunstig is komt aan bod in de podcast van volgende week). Ik stond dus met mijn gezicht op 2 sites boven het kopje “Blije Eikels”.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!