Duizenden Likes op Facebook gewoon te koop

Steeds meer ondernemers zien het nut van facebook.
Facebook is de meest bezochte website op dit moment.

  • Elke bezoeker besteed er gemiddeld zo’n 20 minuten en heeft gemiddeld 130 vrienden.
  • 1 op de 5 pagina’s die op het internet bezocht worden bevinden zich op Facebook. (zo’n 20% van het internet!)
  • Facebook heeft op dit moment ruim 850 miljoen actieve gebruikers.

Niet heel gek dat daarom ook steeds meer bedrijven hun spreekwoordelijke kop uit het zand trekken en online actief worden, o.a. op Facebook.
Nu zijn er partijen die menen dat het op Facebook draait om het krijgen van zo veel mogelijk “likes”.

Een “fan” (iemand die heeft geklikt op “vind ik leuk”) levert je een mogelijkheid om die persoon op de hoogte te houden rondom ontwikkelingen binnen je branche. Misbruik je dit dan kan iemand je weer dis-liken (ontvrienden).
Vergelijk het met de nieuwsbrief. Als je gaat spammen schrijven mensen zich uit.

Waarom zou iemand je “liken”?
Omdat iemand het leuk vindt wat je doet en op de hoogte wil blijven en aan anderen wil laten zien dat hij/zij jouw onderneming leuk vindt.
Een andere reden kan zijn dat iemand jou niet zo zeer leuk vindt, maar die prijs die je weg geeft als iemand op “like” klikt wel!

Is dit een waardevolle “like” voor jouw business?
Nee. Dat wil zeggen, nóg niet.
Als je een product of dienst levert met een brede doelgroep, bijvoorbeeld Wehkamp.nl, kan het een interessante manier zijn om veel mensen aan je fanpage te koppelen om ze vervolgens te informeren en kennis te laten maken met je onderneming om er voor te zorgen dat ze je langs die route alsnog “leuk gaan vinden”.

Maar wat nou als je een lokale business hebt?
Bijvoorbeeld een restaurant in Utrecht.
Als dit restaurant een iPad of Elektrische scooter verloot onder de “fans” is de kans groot dat het aantal fans snel stijgt. Op het eerste oog is het fantastisch om een hoop fans te hebben maar wat heeft een restaurant uit Utrecht er aan om fans te hebben die woonachtig zijn in Maastricht of Delfzijl?

Toch krijgen we steeds vaker de vraag: “Hoe komen we snel aan veel fans op Facebook?” Er zijn bedrijven die hierop inspringen door fans te verkopen. Je betaalt een bedrag (€47) en je krijgt binnen een zeek korte tijd 1000 fans er bij. Deze fans komen uit netwerken uit: Zuid-Amerika, Azië en Europa en zijn voor het merendeel Engelstalig.
Wat heeft het restaurant uit Utrecht hieraan? Plat gezegd: geen ene moer.

Het enige voordeel is in mijn beleving dat (veel van de) mensen die de fanpage bezoeken waarschijnlijk niet kijken waar de andere fans vandaan komen. Ze zien vooral het grote aantal fans en denken: “dan zal het wel goed zijn”.

Dat je hiermee nat kunt gaan bewees bankenboer Seats and Sofa’s.
Zij kochten zo veel nieuwe Likes in dat ze ineens in de top-10 kwamen van grootste Nederlandse Facebook Fanpages. Er bleek alleen een zéér lage interactie per 1000 fans (IPM). Dit was verdacht natuurlijk en een beetje onderzoek liet zien dat het merendeel van de fans uit New Dehli kwam. (Zie ook dit artikel van emerce.)

Als het je puur gaat om het grote aantal Likes op je fanpage dan koop je bij deze partij voor slechts
€ 47,- een bundel  van 1000 likes in.


Maar nogmaals, vraag je af wat je hebt aan likes die je op deze wijze verkrijgt.
Wij geloven meer in een natuurlijke groei van het aantal Likes op je pagina.
Mensen die op Like klikken omdat ze het goed vinden wat je doet, prettige ervaringen hebben met je dienstverlening, de door jou gedeelde informatie niet willen missen en willen uitstralen richting hun netwerk dat ze je leuk vinden. Dit duurt wellicht langer maar de Value Per Fan (VPF) is absoluut hoger.

Inmiddels zijn er ook bedrijven die Nederladse Likes aanbieden. Zoals deze partij. 1000 Nederlandse Likes voor iets minder dan € 90,-
Klik hier voor meer info.

Heb je zelf nog geen fanpage en wil je hiermee starten?
Neem dan contact met ons op. We helpen en begeleiden je graag bij het opzetten van een goede fanpage.

1 antwoord

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.