[vc_row][vc_column]

[/vc_column][/vc_row]

Hoe Chatbots & Virtual Assistants ons leven gaan veranderen

Google, Facebook, IBM e.a. zetten vol gas koers naar de ontwikkeling van virtual assistant voor in je huis. Denk bijvoorbeeld aan de Amazon Echo en de Google Home. Vergelijk het met Siri op je iPhone maar dan in je huis, altijd. Een apparaat op je kast dat rustig wacht tot je zegt “Hey Google” gevolgd door een vraag of opdracht.

Tech bedrijven steken hier honderden miljoenen in want: Dit is de toekomst zeggen ze. Bedrijven snappen (of geloven) dat wij bediend willen worden door software. Of wij daar zelf al helemaal achter zijn is de vraag maar wie herinnert zich niet het filmpje uit 1999 met de reacties van mensen op de vraag: “heeft u een mobile telefoon”.

Kunstmatige intelligentie maakt enorme sprongen

Bots gaan nu doorbreken omdat kunstmatige intelligentie op dit moment enorme sprongen maakt. In 1997 stond in de New York Times dat het nog 100 jaar zou duren voordat een computer de wereldkampioen “GO” zou verslaan. Dat heeft uiteindelijk 19 jaar geduurd.

Deep learning

Deep learning wordt ook steeds beter. Deep learning wil zeggen: je voert een applicatie héél veel data. Bijvoorbeeld foto’s van honden waardoor die applicatie zelf gaat begrijpen wanneer er een hond op een foto staat. Ook voer je ‘m een hoop foto’s van andere zaken (zoals katten) om ‘m te leren dat dat geen honden zijn. En na verloop van tijd is de robot prima in staat een hond van een vos te onderscheiden.

Waar staan we nu in Chatbot land?

We staan waar de APP store in 2009 stond. We hadden toen een app :iBeer. Je kon doen alsof je een biertje dronk met je iPhone. Hartstikke leuk dat het kon maar niet heel relevant. Veel bots zijn nu ook leuk maar niet heel relevant. Er zijn veel experimenten en er is nog veel onzin. Er zijn echter ook al hele nuttige specifieke app’s. Zoals een applicatie waaraan je vragen kan stellen tav je bankzaken. Dat kan via sms, slack, etc. Dat maakt niet uit. Je krijgt binnen no-time inzicht en antwoord op vragen als: “Heeft klant-x zijn factuur al betaald?”.

Wat kunnen Bots nog meer behalve chatten?

Er bestaat bijvoorbeeld een Legal bot: je voert je juridische documenten in en dit bot scant deze documenten op taalgebruik dat ‘anders’ is dan normaliter in juridische documenten. Er worden dan rode vlaggetjes geplaatst bij delen van je tekst die afwijkend zijn van de norm.

Privacy: ja, heel relevant! Die apparaten van Amazon en Google luisteren de hele dag wat er gezegd wordt voor het geval je een keer zegt “Hey Google”… wat doen die bedrijven met de rest van wat er gezegd wordt? En wat als we straks allemaal zo’n apparaat hebben en de NSA, CIA, FBI etc die apparaten straks weet te hacken?… Ik vraag u: Heeft u een mobiele telefoon?
Denkt u werkelijk dat deze bedrijven niet naar uw telefoon gesprekken kunnen luisteren als ze dat zouden willen?

Ja, privacy is zeker heel relevant! En iets waar we heel goed over na moeten denken. En nee, we kunnen als normale burgers niet goed overzien wat dit gaat betekenen. Jarno geeft in ons gesprek aan dat hij verwacht dat we straks de voordelen zó waarderen dat we die privacy vragen voor lief nemen.

Ik ben benieuwd hoe jij er over denkt. Laat het weten in de comments.

Met vriendelijke groet,
Jelle Drijver

p.s. hier de beloofde linkjes: 

Link naar vorige aflevering: https://www.megaexposure.nl/klantenservice-via-whatsapp/
Link naar 14 februari SocialToday: https://www.frankwatching.com/socialtoday/
Link naar 23 mei Social Messaging: https://www.frankwatching.com/events/social-messaging/
Link naar Chatfuel: https://chatfuel.com/
Link naar Amy (chatbot die afspraken voor je inplant in je agenda) https://x.ai/
Link naar Trend artikel Jarno: https://www.frankwatching.com/archive/2016/12/01/hoe-chatbots-virtual-assistants-in-2017-definitief-doorbreken/