5 Trends voor Media Monitoring
In deze podcast / vodcast ga ik in gesprek met Rinske Willemsen de directeur van CLIPIT Media Monitoring. We praten over wat haar bedrijf doet maar vooral over 5 trends voor media monitoring die ze heeft beschreven in dit artikel op Frankwatching.com.
1. Wat is het verschil tussen paid media, earned media en owned media?
De grenzen tussen Paid media, earned media en owned media vervagen volgens Rinske. Bij Earned media wordt er content over jou gecreeerd zonder dat je daar zelf iets voor doet. Die content heb je verdiend (free publicity). Wanneer je zelf iets schrijft is het owned media. Bij Paid Media heb je betaald voor die content. Bijvoorbeeld als je bloggers betaald om iets over jouw business te schrijven. In de video legt Rinske uit waarom het eigenlijk niet zo heel veel uit maakt hoe je je doelgroep bereikt, áls je je doelgroep maar bereikt.
2. Meten van bijdrage
Wat is je ROO? Oftewel, wat zijn je objectives? Om je KPI’s te meten en na te gaan hoeveel het heeft opgeleverd is het zaak deze resultaten te meten. Dit kan alleen als je vooraf duidelijk je bedrijfsdoelstellingen helder hebt geformuleerd. Rinske legt uit hoe een PR waarde toekennen kan helpen om dit in beeld te krijgen.
3. Realtime marketing
Direct sturen op realtime data. Rinske legt uit hoe ee “war room” kan helpen om tijdens events als voetbalwedstrijden en congressen direct te schakelen en direct je media inzet af te stemmen op basis van wat er uit je monitoring tools komt. Vak wordt er na afloop van een event gekeken naar de data en bepaald wat goed ging en wat beter kan bij een volgend event , nog mooier is het om nog tijdens het event bij te sturen om maximaal resultaat te kunnen behalen. Daarnaast kan dit bijvoorbeeld helpen bij crisis management om escalatie te voorkomen.
4. Globalisering van data
De effecten van je campagnes stoppen niet bij de landgrenzen. Je krijgt extreem veel data. Zo’n 5 miljard berichten per dag worden geplaatst. De hoeveelheid en de mogelijke reikwijdte maakt dat het belangrijk is om dit te monitoren. Klinkt wellicht negatief maar dit is eerder een kans. Door te weten wat er gezegd wordt ontdek je hoe je er als merk voorstaat en kan je indien gewenst bijsturen en strategie aanpassen.
5. Visuele content monitoren.
Rinske vertelt over GRP’s (indicatie tav exposure op bijvoorbeeld tv campagnes) en een pilot waar ze nu midden in zitten om ook logo’s en beeldmerken te kunnen herkennen in content om ook dat mee te nemen in de exposure meting. Stel je laat een vlogger in een shit lopen van jouw merk dan kan deze nieuwe technologie dat logo herkennen op online en offline uitingen. Ben erg benieuwd hoe dat uit gaat pakken en welke cijfers daar uit gaan komen.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!