Hoe weet je of je een foto mag gebruiken op je website?

Enige tijd geleden kreeg ik een mail van Wenda Kielstra van Consumatics waarin ze me stuurde: ”hey Jelle, ik kom jou ook overal tegen!” Met daarbij een linkje naar een website. Ik klikte op die site en zag tot mijn verbazing dat daar groot een foto op stond met mijn gezicht er op. Het betrof een foto waarbij ik iemand zijn roze bril afzet. Een foto die ik gemaakt heb voor een pagina op mijn eigen site.

Geen toestemming gevraagd

Deze gebruiker had mijn niet om toestemming gevraagd deze foto te publiceren. Die toestemming zouden ze ook niet gehad hebben aangezien het artikel onder de foto ging over “Blije Eikels”. Niet direct een (H1) titel waar ik mee geassocieerd hoef te worden. Kortom: Deze eikel werd niet heel blij. Zeker niet toen ik zag dat de auteur van het artikel  zelf ook een site bleek te hebben waar dit artikel ook was geplaatst. (Dat dit duplicate content is in de ogen van Google en dat dat voor de score in Google niet per sé heel gunstig is komt aan bod in de podcast van volgende week).  Ik stond dus met mijn gezicht op 2 sites boven het kopje “Blije Eikels”.

Contact opgenomen

Uiteraard heb ik direct contact opgezocht waarna ik te woord werd gestaan door een keurige meneer die mij er van verzekerde dat er uiteraard geen opzet, laat staan kwade bedoelingen in het spel waren. De foto zou z.s.m. verwijderd worden. En dat is ook gebeurd. Inmiddels staat er een afbeelding van een andere roze bril bij.

“Aangezien de afbeelding vrij op internet verkrijgbaar is hebben wij deze toen zodoende gebruikt”

Van de dame die verantwoordelijk was voor het zoeken van de foto’s bij de artikelen kreeg ik een mailtje:

“Na aanleiding van het telefonisch contact dat u heeft gehad met mijn directeur dhr. […] wil ik u ervan op de hoogte stellen dat wij uw afbeelding van onze site hebben verwijderd. Het is nooit onze bedoeling geweest om u op deze manier te positioneren, het was ons bedoeld om de roze bril. Aangezien de afbeelding vrij op internet verkrijgbaar is hebben wij deze toen zodoende gebruikt. Ons excuses voor het ongemak en wij hebben het bij deze veranderd.”

Hoe weet je of je een foto mag gebruiken op je website?

Keurig! Maar het roept bij mij wel de vraag op: Wanneer mag je nou wél een foto gebruiken en wanneer niet? En hoe weet je of je een foto mag gebruiken voor je website? Is het nou zo dat je alle foto’s mag gebruiken, tenzij er expliciet is vermeld dat het níet mag? Of mag je geen enkele foto gebruiken tenzij er expliciet is vermeld dat het wél mag?

Daarom nam ik contact op met Charlotte Meindersma van Charlotteslaw en ik vroeg haar voor een nieuwe aflevering van de Frankwatching PodcastHoe weet je of je een foto mag gebruiken op je website?

Samenvatting van ons gesprek:

Wat Charlotte benadrukt is dat elke foto in principe niet gebruikt mag worden tenzij expliciet anders vermeld. Als je dus een foto zoekt voor bij een blogpost, een pagina op je website of eigenlijke welke vorm van publicatie dan ook, dan moet je zoeken op plekken waarbij het volkomen duidelijk is dat de foto’s daarvoor gebruikt mogen worden. Vaak moet je daarvoor betalen maar lang niet in alle gevallen. Zo zijn er sites als Pixabay, en Flickr waarbij de licentie duidelijk vermeld wordt.

Als je vragen hebt aan mij of aan Charlotte, stel ze dan in de comments hieronder.

Charlotte schreef hier eerder ook dit artikel over op haar Blog.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Jelle Drijver (MegaExposure) bij BNR Nieuwsradio

/
Gisteren (23 januari 2012) was Jelle Drijver in de uitzending…
Peter van Reijn over Het Nieuwe Werken

Samenvatting FD Career Challenge 2011

/
Wel mee doen? Of niet mee doen? Ik weet nog precies hoe ik een…
Peter van Reijn over Het Nieuwe Werken

Oplevering website Snoek bouwbedrijf

/
Als vervolg op de website van Snoek Heiwerken mocht MegaExposure…
Peter van Reijn over Het Nieuwe Werken

Berend Smit over Het Nieuwe Werken

/
De jeugd wordt onderschat De oude generatie managers onderschat…
Peter van Reijn over Het Nieuwe Werken

Beoordeel je medewerkers op aanwezigheid? Of op kwaliteit?

/
Marit Rijke over Het Nieuwe Werken vanuit het perspectief van…
Peter van Reijn over Het Nieuwe Werken

Het Nieuwe Werken? Of het nieuwe leidinggeven?

/
Ik (Jelle Drijver) ga op zoek naar antwoorden omtrent het nieuwe…