Een uitdagende stelling van Michel Hoetmer op Linkedin

Op Linkedin kwam ik de volgende Discussion tegen, geplaatst door Michel Hoetmer van Sales Quest

Beste Michel,

Een leuke stelling die ik graag aangrijp om er een blogpost aan te wijden…

Door het goed inzetten van Social media en het inrichten van de juiste middelen heb ik meerdere concrete orders binnen gehaald die anders aan mij voorbij waren gegaan.

Veel gehoord argument is: “ik heb geen tijd om ook nog eens actief met Linkedin, Facebook, Twitter etc bezig te zijn” of “ik ben druk aan het ondernemen, dan moet ik ook nog eens op al die netwerken gaan rondkijken wat mijn relaties allemaal aan het doen zijn?”

Een paar jaar geleden introduceerden de banken het internet bankieren… dat was ook nieuw, en nu bankiert praktisch iedereen online. Sterker nog, ik zou echt niet meer zonder willen en kan me niet meer voorstellen dat we ooit briefjes moesten invullen en ondertekenen om geld over te boeken. Ik doe nu 80% van mijn overboekingen via een app op mijn iPhone. 
In mijn beleving is het geen kwestie van tijd, maar van prioriteit. Je zult je er in moeten verdiepen als je er iets mee wil. Het is aan iedereen een persoonlijke afweging of je meer wilt doen met deze nieuwe technieken of niet.

In mijn beleving is het zeer waardevol om te weten wat je netwerk bezig houdt en wat je relaties aan het doen zijn. Als je je activiteiten op de diverse (voor jouw business relevante) social networks goed inricht kun je hier absoluut voordeel uit halen.

 In ogen van velen is Twitter een plek waarop mensen alleen vertellen dat ze gaan douchen, fietsen, vanavond bloemkool eten enz… 
Sommige mensen gebruiken het inderdaad alleen maar om dergelijke nutteloze meuk te verspreiden. Maar gelukkig heb je zelf de controle van wie je de berichten in je timeline krijgt (Timeline = overzicht van berichten van mensen die je volgt). Die mensen die dus te veel meuk plaatsen volg ik dus gewoon niet. Zij komen daardoor dus ook niet in mijn timeline.

Zelf zie ik Twitter als een grote netwerkborrel waar heel veel mensen aanwezig zijn. 
Jij zelf loopt rond en hebt je oren open… als je iemand iets hoort zeggen wat je interessant vindt blijf je even staan om te luisteren wat deze persoon nog meer te melden heeft. Is de rest van zijn opmerkingen ook waardevol, dan kun je besluiten deze persoon te blijven volgen. Ook kun je inhaken op dat wat er gezegd wordt en je mengen in het gesprek of iemand apart nemen in een privé gesprek (Direct Message).

Je kunt veel tijd, geld en energie steken in het vergaren van veel bezoekers op je website, maar je kunt ook onderzoeken of er op internet plekken zijn waar jouw doelgroep zich al begeeft.

 Dit geld ook voor Linkedin. Er zijn vele groepen op Linkedin waarin mensen/ondernemers praten over bepaalde onderwerpen. In sommige gevallen kun je via zo’n groep in contact komen met honderden potentiële relaties & klanten. 
Als jouw (potentiële) klanten zich ergens verzamelen op internet dan kan het daarom maar zo interessant zijn om daar ook eens rond te kijken.

Tip:
kijk bij het beoordelen van een mogelijk interessante groep niet alleen of jouw klanten er actief zijn, maar zoek ook groepen waar ondernemers actief zijn die jouw klanten misschien wel kennen.

Groepen op social networks

Groepen op social networks

Om antwoord te geven op de vraag: “Hoe verhoudt dit percentage zich tot meer traditionele kanalen?”

Ik zie een duidelijke verschuiving/toevoeging in de wijze waarop mensen met elkaar communiceren. Mijn online netwerk overlapt voor een deel mijn offline netwerk.

Voor Twitter maak ik dankbaar gebruik van alerts (waarschuwingen) als iemand iets twittert over een dienst die ik lever, of vragen heeft over onderwerpen waar ik verstand van heb, dan krijg ik daar direct een melding van. Vervolgens kan ik antwoord geven op de vraag en zo de vrager bekend maken met mijn expertise. 
Regelmatig volgt op zo’n vraag/antwoord situatie wat mail verkeer met in diverse gevallen een order tot gevolg.

Heeft u zelf vragen? mail me gerust ik help u graag.

Vriendelijke groet,

Jelle Drijver

P.s.
Wat is jouw favoriete Social Media tool / app/ programma / platform?
Laat het hieronder weten!

4 antwoorden
  1. Dorothé Vos-Heijneman
    Dorothé Vos-Heijneman zegt:

    Social Media is weer zo’n mooi onderwerp van mensen die het doen en er erg enthousiast over zijn en aan de andere kant mensen die het niet doen en dus niet enthousiast zijn.
    De doeners willen de niet-doeners graag overtuigen van de mogelijkheden, de niet-doeners willen zichzelf graag overtuigen van de redenen waarom ze het vooral niet doen.
    Greetz Dorothé 😉

    Beantwoorden
  2. Gerda
    Gerda zegt:

    Helemaal waar Dorothé, er zal altijd een groep niet-doeners zijn die zo vasthouden aan hun eigen overtuiging dat ze mogelijke kansen laten liggen. En er zullen altijd doeners zijn die blijven trekken aan mensen die niets willen veranderen. Ook hier gaat het weer over prioriteiten.

    Beantwoorden

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Vera Baars en Jelle Drijver, MegaExposure.nl. MegaExposure.nl heeft gezegd: uitdagende stelling van @MichelHoetmer op Linkedin aangegrepen voor nieuwe blogpost, zie: http://bit.ly/dYJnVC of http://linkd.in/hOwDcA […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.